شرکت تعاونی چیست؟
نوشته شده توسط : سرپرست تیم توریستی

یکی از انواع شرکت‌های تجاری با نام شرکت تعاونی در کشور ما به ثبت می‌رسند. تاسیس شرکت تعاونی با دیگر شرکت‌های تجاری کمی متفاوت بوده و این شرکت به منظور سود بیشتر تاسیس می‌شود. برای ثبت شرکت تعاونی باید مدارک لازم را جهت ثبت شرکت تهیه کرد. شرکا باید نسبت به فراهم کردن اطلاعات لازم، اقدام کنند. ثبت شرکت توسط شرکت‌های ثبت در سراسر کشور انجام می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره شرکت‌های تعاونی مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

معرفی شرکت تعاونی

به شرکتی که اشخاص حقیقی برای امور مربوط به تولید و توزیع تاسیس می‌کنند، شرکت تعاونی می‌گویند. هدف اصلی شرکت کمک به وضع اقتصادی مردم است. اوضاع آشفته اقتصادی باعث شده که نسبت به ثبت این شرکت‌ها اقدام شود. امروزه به علت تورم و گرانی، شرکت‌های تعاونی زیادی هستند که در کشور به ثبت می‌رسند.

 این شرکت‌ها برای ارائه خدمات و تولید امکانات رفاهی بیشتر به قشر ضعیف تاسیس می‌گردند. این دسته از شرکت‌ها خدمات مختلفی برای ارائه و فروش اجناس گوناگون ارائه می‌کنند. شرکت‌های تعاونی در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند و برای فروش اجناس مختلف می‌توان شرکت‌هایی تعاونی را به ثبت رساند.

نکات مهم برای تاسیس شرکت تعاونی

شرکت‌های تعاونی باید بر اساس ماده ۱۹۳ تاسیس شوند. اساسنامه این شرکت باید شامل نام شرکت، هدف، موضوع شرکت، حوزه عملیات، مرکز اصلی، نشانی، میزان سرمایه شرکت و غیره باشد. اطلاعات لازم درباره اعضا و ارکان شرکت نیز از دیگر اطلاعات اساسنامه است. در اساسنامه باید اطلاعاتی درباره مقررات مالی و کار و سرمایه گذاریان به نسبت سرمایه نیز ذکر شود.

اهداف اساسی برای تاسیس شرکت تعاونی باید در نظر گرفته شود. مجموعه مدیر و بازرس برای شرکت اهمیت بسیار زیادی دارند. مجمع عمومی شرکت تعاونی از اجتماع اعضای تعاونی یا نمایندگان آن تشکیل می‌شوند. این افراد به دو صورت عادی و فوق العاده منعقد شده و وظایف مشخصی دارند. انتخاب هیئت مدیره و بازرسان برای ثبت شرکت تعاونی نیز اهمیت زیادی دارد.

 این افراد باید به ترازنامه و حساب شرکت رسیدگی کرده و گزارشات مالی را تعیین کنند. هیئت مدیره شرکت تعاونی از حداقل سه و حداکثر ۷ نفر تشکیل می‌شود. بازرسانی شرکت تعاونی تیز مسئول نظارت بر عملکرد هیئت مدیره و اجرای تصمیمات مجمع شرکت هستند. رسیدگی به شکایات اعضای شرکت بر عهده بازرسان شرکت است. برای جبران خسارت و بدهی‌های شرکت باید مقداری از سرمایه شرکت را کنار گذاشت.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت تعاونی

از مدارک لازم جهت ثبت شرکت تعاونی می‌توان به اساسنامه مصوب شرکت اشاره کرد. دعوت‌نامه تشکیل مجمع عمومی و صورتجلسه اولین مجمع عمومی عادی نیز از مدارک لازم برای ثبت شرکت تعاونی است. رسید پرداخت شرکت تعاونی و مدارک مربوط به تقویم و تسلیم مقداری از سرمایه برای ثبت شرکت الزامی است.

 مشخصات داوطلبان تشکیل شرکت تعاونی و فهرست اسامی حاضر در مجمع باید برای ثبت شرکت‌ها فراهم شود. قبولی کتبی اعضای اولین هیئت مدیره دایر بر انتخاب رئیس و نایب رئیس و منشی هیئت مدیره صاحبان امضا از دیگر مدارک لازم هستند. برای ثبت شرکت تعاونی باید مدارک لازم را به یک موسسه ثبت شرکت ارسال کنید. جهت دریافت مشاوره رایگان و اطلاعات بیشتر درباره این شرکت‌ها با ما تماس بگیرید. کارشناسان ما اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار خواهند داد.

سخن پایانی

همانطور که در بالا اشاره کردیم شرکت‌های تعاونی هدف مشخصی داشته و برای برطرف کردن آشفتگی‌های اقتصادی در میان اقشار ضعیف به وجود می‌آیند. برای به ثبت رساندن این شرکت‌ها باید مدارک لازم با دقت بسیار بالا تهیه شود. اگر مدارک شرکت تعاونی به صورت کامل باشد زمان به ثبت رسیدن این شرکت کاهش پیدا می‌کند. برای ثبت شرکت‌های تعاونی می‌توانید به مجموعه ما مراجعه نمایید. موسسه ما خدمات مختلفی جهت ثبت شرکت تعاونی ارائه می‌کند. منتظر دیدگاه شما عزیزان هستیم.

 

منبع : ساتین





:: بازدید از این مطلب : 860
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: